#1 – Dlaczego warto zacząć biegać? – 5 porad jak to zrobić dobrze

Wiele osób chciałoby zacząć biegać, ale brakuje im chęci do wzięcia sprawy w swoje ręce i w rezultacie lądują na kanapie przed telewizorem. Czy to słowa o Tobie?

Pewnie nie raz już sobie powiedziałeś/-aś po kolejnym przeleżanym tygodniu – “od poniedziałku zacznę biegać”. Naprawdę świetny pomysł! Lecz pewnie była to tylko pojedyncza ulotna myślę twojej głowie. Jak szybko się pojawiła, tak też szybko o niej zapomniałeś/-aś. Kolejny poniedziałkowy ranek, a ty czujesz się tak samo jak tydzień temu – kawa, praca, dom, obiad i TV. Straszna rutyna. Naprawdę chcesz, żeby twoje życie tak przemijało? Zmień to! Teraz! Idź pobiegać! Zobacz czemu warto:

biegać

1. ORGANIZACJA

Na początek rzecz najważniejsza i nie chodzi tutaj wcale o zdrowie, bo to rzecz oczywista. Mamy na myśli ORGANIZACJĘ twojego dnia. Kiedy zaczniesz biegać, chociażby te pół godziny dziennie, zobaczysz ile dostajemy czasu. Co by nie było każdego dnia, 24h to naprawdę dużo. Planując swoje treningi jako regularne, podświadomie zaczynamy też planować inne rzeczy w ciągu naszego dnia, co znacząco zwiększa naszą produktywność i umiejętność “znajdywania czasu”, tym właśnie jest organizacja

2. WYTRWAŁOŚĆ

Powiedzmy, że zaczniesz biegać pół godziny dziennie. Z początku będą to jakieś 4 km, zwiotczałe nogi i brak tchu, z czasem jednak te pół godziny to będzie jakieś 6 km lekkie nogi i płuca pełne tlenu. Lecz to jest efekt pracy, w której wymagana jest WYTRWAŁOŚĆ. Za pierwszym krokiem musisz zaraz zrobić drugi, żeby znowu nie stanąć w miejscu, to właśnie on nadaje rytm. Nie zrażaj się tym, że efekty nie będą widoczne już po pierwszym biegu, dwóch, czy tygodniu. Ale na pewno już po miesiącu. Pół godziny każdego dnia to jakieś 15 godzin – mniej więcej tyle co jeden sezon serialu. Jak wykorzystasz ten czas, już zależy od ciebie.

3. ZDROWIE

W końcu wspomnimy też o aspekcie ZDROWOTNYM. Każdy trening kardio zwiększa objętość komory wyrzutowej serca, tzn. nasze serce dosłownie się rozrasta. Teraz możemy to odczuć w niewielkim stopniu, że nasze ciało jest lepiej zaopatrzone w tlen i sprawniej odbierany jest końcowy produkt przemiany materii związany z oddychaniem (dwutlenek węgla), jak wiemy odpowiedzialna jest za to krew. Oprócz tego dochodzi do kapilaryzacji, nasze mięśnie są mocniejsze, przyspieszony zostaje metabolizm, nasze ciało wolniej się starzeje itd. Ilość powodów zdrowotnych, dla których warto wstać z kanapy i się troszkę poruszać jest przytłaczająca, dlatego będziemy publikować materiały na ten temat w najbliższym czasie.

4. HORMON SZCZĘŚCIA

Kiedy zaczniesz regularnie trenować, zaczniesz się bardziej cieszyć z życia. Zapewne miałeś kiedyś styczność ze “sportowymi świrami” i głowiłeś się, skąd ten człowiek ma tyle radości w sobie, uśmiech z jego twarzy nie znika i zawsze jest pozytywnie nastawiony. Widzisz powiedzenie, które znamy wszyscy chyba już od szkoły podstawowej – w zdrowym ciele zdrowy duch, nie bierze się znikąd faktem jest że już po 20 min aktywności fizycznej nasze ciało zaczyna produkować endorfiny, znane także jako “hormon szczęścia”.

5. SPRAWNY UMYSŁ

Osoby aktywnie fizycznie mają również sprawniej działający umysł, (także bardziej odporny na powstanie takich chorób jak Alzheimer czy Parkinson). To już przekłada się praktycznie na każdy aspekt naszego życia. Począwszy od tego jak śpimy, nasze zdolności poznawcze, pamięć, funkcjonalność narządów zmysłów, kontrola procesów zachodzących w ciele, jednym słowem, wszystko.

biegać

Podsumowując, jeżeli zaczniesz biegać staniesz się uśmiechniętym, zorganizowanym człowiekiem, który jest wytrwały w tym co robi, a przy tym wszystkim cieszy się wspaniałym zdrowiem. Bieganie ma naprawdę szereg właściwości wpływających na nasze życie. Bieganie to dobry krok w zmianie twojego życia. Zrób go jak najszybciej!

Foto. Pixabay oraz Stocksnap